Friday, August 26, 2011

Kita Berdamai, Boleh?

Salaam.

Beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat suatu gelombang Islamofobia yang terserak ke seluru dunia, yang menakut-nakutkan manusia dari agama lain untuk mempelajari Islam. Pandangan serong terhadap Islam menjadi semakin jelas apabila siri demi siri  keganasan yang dilakukan oleh radikalis Islam. Namun, adakah adil untuk menghukum Islam sebagai agama keganasan sedangkan penganutnya yang bersalah? 

Penulis pernah mengikuti suatu bual bicara maya dengan beberapa orang mubaligh Kristian yang menyokong pernyataan Islam sebagai agama keganasan. Ternyata mereka mempunyai hujah yang lemah. Jikalaulah tindakan penganut menjadi justifikasi standard agama, maka apakah semua ini:
  1. 1. Raja Charlemagne (742-814Masihi): mewajibkan Saxonis untuk masuk Kristian dengan pedang
  1. 2. Raja Cnut (Denmark): Menghapuskan agama bukan Masihi dengan keganasan
  1. 3. Brother of the Swords (Prussia): Memaksa pemelukan Kristian dengan taktik "api dan pedang"
  1. 4. Ordo Fathrum Militante Christ (Livonia) : Mewajibkan pemelukan Kristian
  1. 5. Raja Olav Tragivson (Norwegia): Membunuh penolak Kristian; sebahagian dikera kaki dan tangan
  1. 6. Vladimir (Russia, 988 Masihi): Memaksa semua lapisan hierarki untuk memeluk Kristian
  1. 7. Bishops of the Ministers (Montenegro): Mengetuai pembantaian beramai-ramai bukan Kristian pada  Hari Krismas, 25 Disember 1703 Masihi
  1. 8. Raja Charles Robert (Hungary): Membuang wilayah mereka yang menolak Kristian
  1. 9. 6th Toli-toli Council (Sepanyol): Mengharamkan semua fahaman (sama Kristian atau tidak) yang berlawanan dengan Katolik. 
  1. 10 Gutanian I (Mesir, 527-565 Masihi): 200000 Kristian Yakob dibunuh oleh Ortodoks Mulkan di Iskandariah
  2. 11. Raja Said Ar`ad (1342-1370 Masihi): Menguatkuasakan undang-undang bunuh bagi mereka yang menolak Kristian
  1. 12. Saint Louis (1214-1270 Masihi): "Apabila engkau melihat seorang pejalan kaki dan kaudengari dia mengutuk Kristian, engkau mesti mempertahankan agamamu dengan pedangmu, dan selepas itu kautikam pejalan kaki tadi dengan pedang yang kauhunus.
Cukuplah dua belas di atas ini. Ada banyak lagi perkara pemaksaan doktrin yang dilakukan pihak Gereja terhadap orang awam di seluruh dunia. Begitupun, umat Islam tidak pernah berkata, "Serangan ini adalah serangan atas dasar agama mahupun politik". Untuk berlaku adil, ada baiknya kita memahamkan betul-betul ayat 6 dalam surah ke-109 yakni Surahtul Kafiruun:, "Bagimu agamamu, dan bagiku agamaku".

No comments:

Post a Comment