Friday, October 21, 2011

Ketuhanan Maryam Dalam Kristian

"3. Mazhab atau Kerajaan Malkani (kerana utusan permaisuri menghadhiri pertemuan yang mengambil keputusan yang di-sokong oleh permaisuri dan nama ini dari orang Arab). Mazhab ini berpendapat bahawa Maryam me-lahirkan sa-orang Tuhan, ia-itu Jesus Al-Masih. Dia dengan Bapa-nya dalam tabi`at kemanusiaan. Mereka menyaksikan bahawa Al-Masih ada-lah dua tabi`at, satu oknum dan satu muka"-
-'Perbandingan Agama Masehi' oleh Prof. Dr. Ahmad Shalaby, B.A (Hons.) Universiti Qahirah; PhD Cambridge University, trans. Dr Fuad Muhammad Fakhruddin. 

1966 Konferensi Ephesus I pada 431 Masihi memutuskan bahawa Maryam melahirkan seorang Tuhan

-ekstrak ibid., m/s 121.

Pengaruh Neo-Platonisme mungkin ada sangkut-pautnya dalam hal ini. Tahulah mereka ni, kadang-kadang terlalu bergantung dengan akal, dan kadang-kadang tidak guna akal langsung. Mungkin apabila kepercayaan Maryam melahirkan Tuhan terbit, di situlah juga titik permulaan penyembahan Maryam. Penyembahnya adalah pengamal 'mariolatry' atas sebab gelaran 'hyperdulia' (baru ingat, alhamdulillah).

Saya tidak pasti, tetapi Pastor Deacon Fred kata penyembah Mary adalah Katolik. But here is an excerpt that suggests so; a Catholic prayers by a prominent Catholics to Virgin Mary:
"Holiest Virgin, with all my heart I WORSHIP THEE above all the angels and saints in paradise... I consecrate my soul and all its powers...I WORSHIP THEE the spouse of the Holy Ghost..."
-'Devotions to Our Blessed Lady, All for Jesus: Approved Devotions and Prayers for Church and Home', page 283. Imprimatur: John Cardinal McCloskey, Archbishop of New York, March 13, 1884.

No comments:

Post a Comment