Saturday, October 15, 2011

Berkenaan Mengharamkan Tadarus, Tazkirah & Seumpamanya Sebelum Adzan Subuh

Bismillahir Rahmanir Rahiim.

Baru-baru ini, negara kita digoncangkan oleh satu lagi polemik yang berupa gimik politik. Polemik ini tersebar ke seluruh ceruk bumi di negeri-negeri Pembangkang, dan menjadi modal bagi sesetengah pihak dalam mempopularkan tradisi perjuangan mereka. Isu yang dimaksudkan adalah perihal memperdengarkan tadarus Al-Qur'an dan tazkirah sebelum azan dikumandangkan (khusus: fardhu Subuh).

Atas rasa ingin tahu, saya meminjam buku seorang saudara yang memuatkan ratusan hadith berkenaan pelbagai masa`il dalam Islam, yakni buku 'Fikih Sunnah', hasil usaha `ulama tersohor, Syeikh Sabiq. Kitab ini dilembarkan dalam dua buku; pada buku pertama ada kompilasi empat jilid dan dalam buku kedua, ada empat jilid lagi. 

Persoalan berkenaan hukum bertadarus dan bertazkirah dengan lantang sebelum masuk waktu termuat dalam jilid pertama, perkara kesepuluh, muka surat 217 sehingga 216. Bagi memendekkan perbincangan sekali gus mengurangkan pentafsiran yang bukan-bukan, saya hanya akan menuliskan di bawah ini pendapat beberapa `ulama Islam terdahulu.

Fikih Sunnah, Jilid I, di bawah Perkara ke-10: AZANl; (21) 'HAL2 YANG DITAMBAHKAN KE DALAM AdZAN DAN TIDAK TERMASUK DI DALAMNYA; 4. Adzan Tasbih Sebelum Fajar', ms/ 217. Alih bahasa: Mahyudin Syaf.

Berkata pengarang buku, Al-`Iqna' dalam syarahnya, yakni sebuah buku golongan Hanbali: 
"Dan selain adzan sebelum fajar, berupa tasbih, melagukan dan mengeraskan suara dengan do`a dan lain-lain yang semacam itu di tempat-tempat adzan, tidaklah termasuk sunnah."
Dan tidak seorangpun di antara `ulama yang mengatakannya sunat, sebaliknya itu termasuk perkara bid`ah yang dibenci, kerana tiada dijumpai pada masa Nabi Muhammad SAWS dan tidak pula pada masa para Sahabatnya r.a, di samping tidak mempunyai dasar pada zaman mereka itu yang dapat dipertanggungjawabkan. Dari itu, janganlah seseorang memerintahkan hal demikian, dan tidaklah boleh ia menyangkal orang yang meninggalkannya, serta janganlah ia menggantungkan penerimaan rezeki dengan itu, kerana itu bererti menggalakkan perkara bid`ah yang tidak boleh dilakukan, walaupun umpamanya disyaratkan oleh yang memberikan wakaf, kerana itu menyalahi Sunnah.

Dan dalam buku 'Talbisu Iblis' karangan `Abdurrahman Al-Jauzi tersebut: 
"Dan saya melihat sendiri banyak orang yang berjaga di atas menara pada waktu malam buat memberi nasehat dan pengajaran, berdzikir dan membaca salah-satu surah Al-Qur`an dengan suara keras, hingga mengganggu orang tidur dan mengacau bacaan orang yang sedang solat tahajjud, dan ini adalah perkara mungkar!"
Berkata Al-Hafiz dalam 'Al-Fath', 
"Dan apa yang dibuat-buat oleh orang berupa tasbih sebelum Subuh dan salawat Nabi sebelum Juma`at, tidaklah termasuk adzan, baik menurut loghat, mahupun dalam syarak."
Kesukaran Yang Perlu Diperjelas

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kemusykilan yang perlu dijelaskan oleh pihak yang baharu saja memfatwakan hukuman ini, iaitu kenapa baru kini perkara ini dijelaskan/difatwakan? Hanya setelah pihak syarikah menginginkan, baharulah perkara ini diselidiki oleh para `ulama Pembangkang. Ini melahirkan sentimen kurang enak berkenaan daulah sebenar umat Islam.

Selain itu, saya secara peribadinya belum menemukan mana-mana hadith yang boleh memusnahkan tentangan yang dibuat oleh pihak yang membela kehalalan melaksanakan tazkirah/tadarus. Semuanya digantungkan pada pendapat `ulama, dan untuk itu, khilaf bisa membuka jalan kepelbagaian. InshaAllah, saya akan cuba mencarinya juga.

Wallahu`alam bitsawwab.

No comments:

Post a Comment