Sunday, October 2, 2011

Merenung Solat


Salaam. Pos ini ditulis sebagai respon terhadap pandangan sesetengah pihak yang memandang ringan hukum kewajiban solat.

Cuba kita renungkan...

Jikalau satu rakaat mengambil masa 1.5 minit, maka 17 rakaat solat fardhu kita sehari semalam cumalah berdurasi 25.5 minit. Dalam seminggu, 178.5 minit, dalam sebulan 765 minit, dan dalam setahun 9307.5 minit, bersamaan 155.125 jam. 

Sekarang bayangkan pula umur kita mencecah 60 tahun (menurut hadith yang saya pernah baca), dan umur mukallaf kita adalah sepuluh tahun (umur diwajibkan bersolat), maka jangka masa diperintahkan bersolat adalah lima puluh tahun. Ini bermakna- jika solat lima waktu dijalankan secara konsisten selama waktu lima puluh tahun itu, sebenarnya, kita hanya membelanjakan 0.85 tahun daripada keseluruhan usia kita untuk bersolat. Ini bersamaan 1.417% dari keseluruhan hayat kita.

Begitupun besar nikmat Allah SWT, dan sungguhpun begitu ringan ibadah yang Dia Perintahkan, suruhan itu masih terlalu berat untuk kita laksanakan. Bahkan, ada yang tidak melaksanakannya langsung, mendabik dada di muka bumi Allah dengan kesenangan dan limpah kenikmatan yang dia ada.

Signifikan solat dalam Islam















Solat dalam Islam mempunyai banyak kepentingan. Dan setiap satu kepentingan menjadi dasar atau identiti Islam itu sendiri. Setiap perlakuan dan ucapan di dalamnya merupakan simbolik hidup sebagai Muslim. Sheikh Al-Akbar Ibnu `Arabi (r.a) dalam buku beliau, 'Jalan Selamat Menuju Allah SWT' mengatakan bahawa:

  1. Wudhu adalah simbolik kebersihan dan airnya adalah simbolik kebijaksanaan.
  2. Pemaduan seluruh umat mukmin terhada kiblah yang satu melambangkan kesatuan tauhid mereka.
  3. Surah Al-Fatihah merupakan dialog Tuhan dan hamba-Nya, dan di tengahnya ada kunci kesedaran.
  4. Ruku' melambangkan kelemahan haiwani kita.
  5. Bangkit bertama'ninah melambangkan pengembalian kemanusiaan.
  6. Bersujud melambangkan kesyukuran (menurut Hujjatul Islam, Syeikh Ahmad Deedat, ianya melambangkan keTinggian Darjat Allah SWT).
  7. Duduk antara dua sujud melambangkan Kebangkitan dan Hari Pengadilan.
  8. Memberi salam menjadi simbolik kehilangan kita tempat bergantung kita di sana nanti. Di kiri dan kanan tiada sesiapa melainkan diri kita.
Selain itu, solat juga menjadi seakan cop mohor/stempel/kad identiti seseorang Muslim. Menurut hadith dari Jabir bin Abdullah (r.a), hasil riwayat Imam Ahmad dan Muslim, tanpa mengerjakan solat (dengan tiada ke`uzuran) seseorang itu jatuh kafir. Meskipun para `ulama mentafsirkan bahawa hadith itu hanya untuk mereka yang mengingkari kewajipan solat, Ibnu Mubarak, Abdullah bin Mas`ud (r.a) dan Para Sahabat (r.a) tetap berpendapat bahawa meninggalkan solat fardhu itu membatalkan keIslaman. Wallahu`alam.

Dan kepentingan terakhir solat adalah untuk mensucikan diri. Terdapat banyak penyucian berlaku sepanjang proses solati itu berlaku. Ini dibuktikan dalam Surahtul A`laa, ayat 14 dan 15. Antara contoh penyucian itu ialah:
  1. Wudhu' menyucikan diri secara lahiriah. 
  2. Penetapan pada satu kiblah menyucikan diri dari keegoan. Mukmin yang sejati tidak akan bertanya kenapa Ka`bah dan bukan Baitul Maqdis, sebaliknya dia akan patuh dengan rasa rendah hati dan berserah terhadap penetapan itu.
  3. Pembacaan ayat-ayat Al-Qur`an di dalamnya mmenyucikan fikiran dan jiwa dari perkara-perkara buruk dan zalim. Atas alasan inilah, Rasulullah SAAS pernah memberikan jaminan tidak akan melakukan kemungkaran seseorang itu, jika solat dilaksanakan dengan sempurnanya.
  4. Penyucian diri melalui solat fardhu lima kali sehari diumpamakan sebagai mandi lima kali sehari.

No comments:

Post a Comment